Page 5 - Junction-reglsæt 2019
P. 5

Generelle regler
            For at få den bedst mulige stemning, er der nogle regler, som alle skal følge for at få rollespilsverdenens
            illusion til at virke og for, at alle kan få en god oplevelse.

            Begrebet at være ’offgame’, altså bryde ud af sin karakter og rollespilsverdenens illusion af en eller anden
            grund, bør så vidt muligt kun forekomme, hvis man har noget, der angår spillet, som skal aftales mellem
            spillerne – udveksling af kamptal og brug af discipliner er eksempler derpå. Dette skal foregå afsides eller
            afdæmpet og diskret, så illusionsbruddet ikke bliver for stort og er til gene for andre spillere. Kan man ikke
            afstå fra at snakke om festen i weekenden eller lignende, beder vi folk forlade spilområdet eller holde
            samtalen så afdæmpet og diskret, at det ikke forstyrrer spillet for andre. Hvis du har brug for at signalere,
            at du er offgame (eksempelvis fordi din karakter ligger med en pæl igennem hjertet i en baggård, men du
            skal på toilettet), så lægger du hånden på hovedet og går til toilettet og tilbage igen.

            Ligeledes er det et illusionsbrud, hvis man i spil snakker om hvilke evner og/eller discipliner man råder over
            med formuleringer som: ”Jeg kan løfte lige så meget som potence ét tillader”. En formulering, der ikke
            bryder illusionen, ville eksempelvis være i stedet at sige, at du kan løfte lidt mere end hvad et normalt
            menneske kan. Med andre ord, vær kreativ i din forklaring af dine evner. En maratonløber gå jo heller ikke
            rundt og siger, at de har fire prikker i at løbe hurtigt. Kort sagt: undgå så vidt muligt at bryde
            rollespilsverdenens illusion mens spillet står på.

            Derudover gælder dansk lovgivning, og indtagelse af ulovlige stoffer vil resultere i hjemsendelse. Desuden
            vil folk der opfører sig uansvarligt eller rundt på gulvet blive sendt hjem uanset årsagen.

            Det er heller ikke muligt at lave eller bruge bomber og andre ting, der springer i luften, såvel som ild,
            flammekastere eller lignende, da både fiktiv og rigtig ild nemt giver problemer: Fiktiv ild er svær at reagere
            på (især hvis man står for langt væk til at høre beskrivelsen) og rigtig ild er farlig. For mere information
            omkring våben i spil, se afsnittet om våben.

            Til Vampire Junction må man gerne indtage og nyde drikkevarer, også alkohol, som man selv er ansvarlig
            for at styre sin indtagelse af (under ovenstående forudsætninger). Indtagelse af mad og medicin bør dog
            begrænses under spil med mindre der er gode rollespilsgrunde til indtagelsen (i så fald koster det et
            blodpoint for en vampyr at indtage mad eller medicin, mens Ghouls kan indtage dette på normal vis).


            Din karakter
            Når du skal lave din karakter til kampagnen, skal du først skabe dig et koncept: En historie bag din karakter,
            der bringer den til live og gør den til mere end blot et sæt tøj og nogle tal på et stykke papir. Herunder skal
            du finde ud af, om din karakter er Ghoul eller vampyr, og også hvilken slags Ghoul eller vampyr, du er.

            Husk når en karakter skabes, at det er en dansk kampagne, spillet foregår på dansk. Det er rollespil, og vi
            forsøger at skabe en illusion, og denne krakelere lidt når en karakter påstår lige at være ankommet fra for
            eksempel Tyskland eller England, men allerede taler med tydeligt dansk accent. Ligeledes tænk over din
            karakters baggrundshistorie, så din karakter bliver mere spændene at spille.

            Der er dog nogle restriktioner med hensyn til, hvor gammel din karakter kan være, og også hvornår du må
            skifte karakter. Dette beskrives i afsnittet Karaktertyper.

            Hvordan laver man en karakter?

            Karakterskemaet kan findes på vores hjemmeside.
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10